Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Haptotherapie

Haptotherapie 4 maanden 2 weken geleden #255936

• Nomi
  • Nomi's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 764

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
"He pushed his luck. It was clearly too weak to move by itself."
TP
Bedankt door: Lotte8, DepriAspie

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door Nomi.

Haptotherapie 4 maanden 2 weken geleden #255947

• Lotte8
  • Lotte8's Profielfoto Onderwerp Author
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 292

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.

Haptotherapie 4 maanden 1 week geleden #256096

Lang geleden, toen was ik een jaar of 25, zat ik compleet in de knoop en geblokkeerd. Ik wist toen overigens nog lang niet dat ik een asperger/autisme klant was.
Bij toeval kwam ik bij een haptotherapeute terecht. Destijds werd dat nog via de omweg van fysiotherapie geheel en vrijwel onbeperkt vergoedt door het ziekenfonds. Gelukkig voor mij, want ik ben daar heel erg lang cliënt gebleven omdat ik er zo'n baat bij had.
Het had best wel heel wat tijd nodig voordat het echt ging werken en de therapie was ontzettend zwaar. Maar als ik er aan terug denk hoe ik nu (weer) ben en hoe het met mij ging toen ik onder behandeling was dan weet ik met honderd procent zekerheid dat ik destijds een lange periode niet autistisch ben geweest. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er een verband is tussen autisme en slecht functionerende tastzin. Helaas ben ik na een aantal jaar moeten stoppen omdat het niet meer vergoedt werd. De tarieven van de haptotherapeuten waren en zijn voor mij niet op te brengen anders was ik allang weer in behandeling gegaan.
Hopelijk heb je hier iets aan?
Ik schilder graag dieren, hou van wandelen in de natuur en hou van rust.
Bedankt door: Nomi

Haptotherapie 4 maanden 6 dagen geleden #256108

• signe
  • signe's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • diagnose Asperger
  • Ontvangen bedankjes 2652

Ruud2015 schreef : Maar als ik er aan terug denk hoe ik nu (weer) ben en hoe het met mij ging toen ik onder behandeling was dan weet ik met honderd procent zekerheid dat ik destijds een lange periode niet autistisch ben geweest. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er een verband is tussen autisme en slecht functionerende tastzin.

Dat is een hele interessante opmerking. Zou je er iets meer over willen vertellen?

I'd rather be gardening

Haptotherapie 4 maanden 6 dagen geleden #256109

signe schreef :

Ruud2015 schreef : Maar als ik er aan terug denk hoe ik nu (weer) ben en hoe het met mij ging toen ik onder behandeling was dan weet ik met honderd procent zekerheid dat ik destijds een lange periode niet autistisch ben geweest. Ik ben er dan ook van overtuigd dat er een verband is tussen autisme en slecht functionerende tastzin.

Dat is een hele interessante opmerking. Zou je er iets meer over willen vertellen?

Geen probleem, Signe. Toen ik enige tijd behandeld was veranderden een aantal dingen. Mijn lijf begon anders aan te voelen en ik was plotseling in staat om ook dingen buiten mij te voelen, bijvoorbeeld de warmte van iemand anders die naast me stond of zat in bijvoorbeeld de trein. Ook vond ik het ineens niet meer vervelend om aangeraakt te worden, maar vreemd genoeg, of misschien niet zo vreemd maakte het wel uit door wie. het belangrijkste echter was dat andere mensen ineens heel anders op mij gingen reageren. Mensen die ik al jarenlang kon bedoel ik. Plotseling "hoorde ik erbij". Waar iedereen altijd netjes afstand van mij hield werd ik nu kameraadschappelijk op de schouders geslagen of kreeg ik een hug. Eerst lukte het mij maar niet om een vaste relatie te krijgen; de meiden zagen mij niet staan of echt niet zitten. Maar in die periode werd er ineens iemand heftig verliefd om mij en uiteindelijk ben ik daar 22 jaar samen mee geweest. Helaas geen stand gehouden omdat ik zonder de haptotherapie langzaam weer terug zakte naar mijn oude vertrouwde autistische ik. Dat is dus jammer: het is niet blijvend. Maar door de dingen die ik hier beschrijf kwam ik tot de conclusie dat er een verband moet zijn tussen tastzin en autisme. Haptotherapie is in mijn ogen niets anders dan het trainen van je tastzin gecombineerd met gesprekken en het losmaken van plekken op je lijf die vast zitten.
Misschien een aardig onderwerp voor een student haptonomie om er onderzoek naar te doen voor een scriptie?
Ik schilder graag dieren, hou van wandelen in de natuur en hou van rust.
Bedankt door: bzzzzz, signe, Nomi

Haptotherapie 4 maanden 5 dagen geleden #256142

• signe
  • signe's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • diagnose Asperger
  • Ontvangen bedankjes 2652
Dat zou dan haaks staan op de algemeen aangenomen stelling dat A.S.S. aangeboren zou zijn.

Het lijkt erop dat je in de periode dat je behandeld werd zelfbewuster bent geworden. Dat straal je uit en kan verrassende gevolgen hebben. Een kettingreactie.
Het is veelbelovend dat de Haptonomie zo'n verandering in een persoon teweeg kan brengen.

Dank je voor de uitleg.

I'd rather be gardening
Bedankt door: Ruud2015

Tijd voor maken pagina: 0.290 seconden