Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Dit is een plek om onderwerpen rondom Asperger te starten en daarover te discussiëren.
Je kunt hier echt alles kwijt: twijfel je bijvoorbeeld over je diagnose? Wil je een spreekbeurt houden over Asperger? Wil je weten of iemand je meer kan vertellen over de samenhang tussen Asperger en ADHD? Denk je dat je kind Asperger heeft? Alle onderwerpen zijn welkom.

Onderwerp: Hoe leer je omgaan met aanraking

Hoe leer je omgaan met aanraking 2 jaren 8 maanden geleden #219265

• Fets
  • Fets's Profielfoto Onderwerp Author
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Innig dankbaar voor de uitleg en de openhartigheid!

Je hebt alles omschreven waar ik wel vragen over had en kan dat weerspiegelen aan hoe ik in deze situatie's heb gehandeld.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Hoe leer je omgaan met aanraking 2 jaren 8 maanden geleden #219411

• Veelkantie
  • Veelkantie's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Ik probeer wel zoveel mogelijk aanrakingen, zeker van mensen die ik niet of niet zo goed ken, te voorkomen maar ben daar niet fobisch in. Sterker nog, als ik wat op heb wordt ik knuffelig bij het irritante af. Iets waar ik dan later weer spijt van heb omdat ik me dan min of meer aangerand voel. Terwijl ik het zelf doe... Domoor dat ik er ben. Ik ben in dat opzicht een vat met tegenstrijdigheden.

Waar ik wel helemaal gek van wordt is als ik ergens sta te wachten dat er mensen zijn die, ondanks dat er ruimte zat is, heel dicht langs me heen lopen. En soms zelfs langs me schampten. Dan kan het ik niet onderdrukken om een nare opmerking te maken of te schelden.

Bij sociale gelegenheden, bijvoorbeeld de incidentele verjaardag die ik wel eens bezoek, begin ik direct al te zwaaien en roep iets in de trant van 'iedereen gefeliciteerd' en maak me dan even uit de voeten zodat ik het gezoen en geknuffel kan vermijden. Bij het afscheid nemen van een groep mensen, in de kroeg of wederom bij een verjaardag of iets dergelijks, probeer ik altijd weg te glippen zonder gedag te zeggen. Ik sta dan al buiten en uit het zicht terwijl mijn vrouw het afscheidsritueel met iedereen doet. Nog lastiger vind ik het afscheid nemen. Niet in de laatste plaats omdat het gedag zeggen me naar maakt maar ook om afscheidszoenen en knuffels te voorkomen.

Gelukkig weten de meeste mensen het ondertussen wel. En anders zeg ik het tegenwoordig gewoon. Nee niet zoenen, wel even een korte knuffel of een afstandelijk handje. Helaas zitten er bij de vriendengroep ook mensen die echt geen grenzen kennen. Er likte zelfs laats eentje aan mijn oor! Voor de grap natuurlijk maar ik gruw er nog van als ik eraan denk. Ik geloof wel dat de persoon inmiddels wel weet dat ik het niet zo op aanraken heb en doet het ook minder. Maar als hij wat op heeft gaat hij nog regelmatig in de fout bij me. Gelukkig weet ik dat hij het doet uit genegenheid en dat verzacht de 'pijn' wel een beetje. Ik probeer het dan ook maar een beetje te negeren bij hem.

Overigens heb ik bij mijn vrouw geen enkele last met intimiteit. Sterker nog, bij haar voel ik altijd een enorme behoefte om haar aan te raken en om haar te kussen. En dan is het grappig genoeg een beetje andersom omdat ik er wel eens een beetje in kan overdrijven. En dan corrigeert zij mij :)

Hoe leer je omgaan met aanraking 4 maanden 1 week geleden #256094

• Erewhon
  • Erewhon's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Ontvangen bedankjes 2115

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
Jij bent jij, en ik ben ik, jij bent niet ik, en ik ben niet jij, maar toch zijn we samen wij.
Bedankt door: signe, bloempjuh

Hoe leer je omgaan met aanraking 4 maanden 1 week geleden #256103

Ik ben sinds een paar maanden actief mensen aan het inlichten over mijn aversie tegenover fysiek contact. Bij eerste ontmoetingen meteen een "Sorry, ik ben niet zo van het handjes geven enzo.." lijkt vooralsnog eigenlijk best goed te werken.

De enige die het echt niet snapt is mijn moeder, die blijft plakkerig-aanhankelijk. Misschien dat ik dat de komende 20 jaar (ze is nu 60) nog wel kan accepteren als ik haar maar 1x per week zie ;)

Hoe leer je omgaan met aanraking 4 maanden 6 dagen geleden #256106

• signe
  • signe's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • diagnose Asperger
  • Ontvangen bedankjes 2652
Volgens mij heb ik meer last van de smetvrees dan van de aanraking zelf. Dat gekus vind ik ronduit vies.
De aanraking zelf maakt me ongemakkelijk. Ik weet niet wat ik er mee aan moet. Heb er geen emotie bij en het voelt voor mij nutteloos. Voor mij zou ook een glimlach voldoende zijn.

I'd rather be gardening

Hoe leer je omgaan met aanraking 4 maanden 6 dagen geleden #256111

Handen geven vindt ik niet hinderlijk, wel als iemand die een smakkerd wil geven al stinkt naar de parfum en de lippen geverfd heeft...
Met vriendelijke groeten,

Mandersp

Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden